Meest gestelde vragen huishoudelijke hulp in de praktijk

Wil je weten wat je van je hulp kunt verwachten en wat er gebeurt als je hulp even niet kan komen? Op een aantal veelgestelde vragen over huishoudelijke hulp in de praktijk geven we hier antwoord.

Hoe lang komt de hulp?
Dit is afhankelijk van het aantal uren dat in je indicatie is vastgesteld.

Kan ik het aantal uren van mijn hulp uitbreiden?
Dat is afhankelijk van de gemeente. Wanneer je merkt dat je meer hulp nodig hebt dan op je indicatie staat vermeld, kun je dit bij je gemeente aanvragen. Er wordt dan opnieuw beoordeeld of dit nodig is.

Wat mag ik van mijn hulp vragen?
De hoofdtaak van de hulp is om jou te helpen in het huishouden. Het bereiden van maaltijden kan hier ook onder vallen. Wat de hulp niet mag, is jou ergens naartoe brengen, je bent dan namelijk niet verzekerd. Daarvoor kun je een taxibedrijf inschakelen. Ook alle lichamelijke hulp zoals douchen en steunkousen aantrekken vallen niet onder onze taken.

Welke spullen moet ik in huis hebben?
Komt de hulp voor het eerst bij je thuis? Zorg dat je in ieder geval een basis aan schoonmaakartikelen in huis hebt. Een emmer, doeken, allesreiniger en stofzuiger zijn genoeg. Als de hulp daarnaast andere schoonmaakartikelen nodig heeft, geeft hij of zij dit zelf aan.

Heeft mijn hulp recht op koffiepauze?
Als de hulp langer werkt dan 2,5 tot 3 uur, heeft de hulp recht op een korte pauze, al is het maar even een paar minuten zitten of een praatje maken.

Wat gebeurt er als mijn hulp op vakantie is?
De hulp zal zijn of haar vakantie ruim van tevoren aankondigen. In overleg kijken jullie dan wat in jullie situatie het best kan worden gedaan. We begrijpen goed dat het voor sommige cliënten belangrijk is om een vaste hulp te ontvangen en dat nieuwe gezichten onrust kunnen veroorzaken. Indien dit geen probleem is, proberen we een vervanger te regelen tot de vaste hulp weer aan het werk gaat.

Wat gebeurt er als mijn hulp ziek is?
Het kan voorkomen dat de hulp wegens ziekte niet kan werken. Op korte termijn is dan soms even geen hulp beschikbaar. Als de hulp langer ziek is of verwacht te zijn, gaan we samen op zoek naar een (tijdelijke) vervangende hulp.

Komt mijn hulp ook op feestdagen?
Of de hulp tijdens feestdagen langskomt, overleggen jullie samen. Jij als cliënt mag dit bepalen. Drie weken voor de feestdagen ontvang je hierover bericht. Indien de hulp niet kan komen tijdens feestdagen, kijken jullie samen of het nodig en mogelijk is om een vervangende hulp te regelen.

Wij hebben de volgende erkenningen en certificaten:

keurmerk van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector); duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn: onafhankelijk en betrouwbaar.

Faktor5 echte kennis van eenzaamheid

Samen dementievriendelijk zet zich in voor een dementievriendelijk Nederland

Erkenning voor mantelzorgvriendelijke werknemers

Meer informatie nodig?

Wil je meer weten over onze hulpen en hoe wij te werk gaan? 
Tijdens een vrijblijvende kennismaking denken we graag met je mee 
en vinden we samen een geschikte hulp voor jou.

Neem contact op